Ismail Kurt, Svenskt Junior mästare 2016

Ismail Kurt var Rankad tvåa i Sverige inför JSM. Men väl där visade Ismail Kurt, 17, att han är en av Sveriges största boxningstalanger. Redan i sin första match satte Kurt standarden. Slog motståndaren Abdul Ghafar till golvet två gånger innan domaren gick in och bröt matchen. Vidare – men väl i semi-final blev det tuffast tänkbara motstånd: Sverigeettan, inför turneringen, djurgårdaren Adel Belalia. – Vi möttes för tre veckor sedan. Men då förlorade ”Ismail” med 2–1.
Men nu lyckades vi dra det längsta strået och vann med 3–2. Jag tyckte att han vann med 5–0, men domarna dömer, säger profilstarke tränaren Kamran Kabinejad.

Final mot Hamoudi Ali som slagit ut ÖBK-boxaren Ferhat Morad i sin kvart. – Vi hade förhoppningar om att Ismail och Ferhat skulle mötas i en final. Men, men. Å andra sidan: Då blev taktiken lättare i finalen när Ismail fick möta en boxare som hans klubbkompis redan stött på. – Vi visste ju hur han boxades, så vi satte in offensiven på en gång. Det var stentufft i alla tre ronderna utan att någon gick i golvet, säger Kabinejad. Men till slut blev segern ändå överlägsen.
Domarna spikade resultatet till 4–1. – I turneringens tuffaste viktklass, där flest var anmälda. Nu har det öppnats vägar för honom. Landslag, turneringar, EM, VM, säger Kabinejad och hyllar Kurts motivation. – Vi har slitit hårt med två pass per dag, morgon och kväll. Han har offrat mycket. Tidiga kvällar, säga nej till vänner. Han har slitigt hårt och offrat helt otroligt mycket. Kurt blev även utsedd till turneringens bäste boxare, och ÖBK till bästa boxningsklubb. Skapligt utfall på de där tidiga träningsmornarna. – Två stora pokaler och en guldmedalj har vi fått med oss hem, skrattar Kamran. Turneringens tuffaste match gick mellan Örebro BK:s Ismail Kurt och Djurgårdens Adel Belalia i 69 kilo. Det var från första ringning i rond ett till sista ringning i rond tre fullt krig i Kumlahallen! Slaget böljade fram och tillbaka och vid slagräkning så skulle det inte förvåna mig om det var antal slag som räckte för tre matcher! Det var även publikens favorit och ljudnivån var mäktig! Den som höll marginalen var Örebropugilisten Kurt som noterade flest rena slag.
Trots detta ett delat domslut, en så tät match var det, 3-2 i domarröster. Tyvärr så fick detta Djurgårdaren att tappa fattningen och stolar flög på hans väg ut mot omklädningsrummen. Det kan tänkas att diciplinera åtgärder väntar då detta inte är ett sätt en sportsman ska bete sig på. Vinst Ismail Kurt och Örebro BK. Finalen mellan Ismail Kurt, Örebro BK, och Hamoudi Ali från Angered BC hade, enligt mig, en av turneringens bästa matcher. (ska tilläggas att Ismail Kurt varit inblandad i två av de bästa matcherna) Det var atletiska förmågor mixat med teknik som gjorde upp i dagens sista kamp. Från start var det en härligt tempo men inte mycket rallarsvingar, utan bra kontrollerad boxning med snygga undanglidningar från båda boxarna. Det smällde på bra och Ismail Kurt kopplade greppet om matchen med fler rena träffar och mer styrning. Väldigt bra boxning att titta på! Efter slutsignalen gått så var det Kurt som kunde lyfta på armarna i seger samtidigt som han fick ta emot pris som turneringens bästa Junior och Örebro BK med Kamran Kabinejad vid rodret tog pris som Bästa klubb! Ledare: Kamran Kabinejad och Hotan Haghighatgoo från BK Tiger i västerås.

Fotograf: Pavel Koubek, Icon Photography.
Domare: Ismail Taki och Khttp://www.na.se/sport/boxning/jattesuccen-for-ismail-kurt-tog-hem-jsm-har-offrat-helt-otroligt-mycketeyvan Kabinejad.
Sponsrades av: VVS bröderna AB. Backup Bemanning, Aktiv Reklam AB, Restaurang Maestro i Kumla. Text: Eric Fiedler (NA) och Linus Gustafsson (SBF)

Länk: http://www.na.se/sport/boxning/jattesuccen-for-ismail-kurt-tog-hem-jsm-har-offrat-helt-otroligt-mycket