Om boxning

Diplomboxning

På Örebro Boxningsklubb kan du träna boxning och tävla i diplomboxning. Vi har genom åren haft ett stort antal diplomboxare som gjort fina insatser i de tävlingar vi ställt upp i. Med vår erfarenhet och kunskap inom boxning får du hjälp att utveckla din boxning i ett grundläggande stadie som lägger en viktigt grund för dig som vill fortsätta tävla efter 15 års ålder.

Diplomboxning är för dig mellan 10-15 år och här tävlar man om att boxas med fin teknik och göra ett gott intryck i boxningsringen.
I en match i diplomboxning bedömmer man:
  1. Boxarens teknik och smidighet.
  2. Boxarens förmåga att anpassa sig efter motståndaren.
  3. Boxarens färdighet att boxas kontrollerat.
En diplomatch varar i 3 ronder där tre poängdomare och en ringdomare bedömmer boxarens färdigheter. Den boxare som boxas en diplommatch och samlar ihop 27 poäng får ett diplom som bevis att man uppnått en godkänd nivå i diplomboxning.

Matchboxning

Är du 15 år eller äldre har du möjligheten att tävla i boxning med oss på Örebro Boxningsklubb. Vi deltar i många tävlingar och turneringar under varje säsong och med åren har vi varit framgångsrika både inom tjej och killboxningen.

Har du frågor eller funderingar kring att börja tävla i boxning, kontakta oss så berättar vi mer.

Proffsboxning

Att proffsboxas ställer mycket höga krav på boxaren och dennes fysiska och psykiska status, men även på träningsupplägg med sparring, kostvanor, teknik, rutin etc. På Örebro Boxningsklubb finns erfarenheten från internationell proffsboxning och vi hjälper gärna den som har ambitionen att proffsboxas.