Historia

Örebro boxningsklubb grundades 2001 av Kamran Kabinejad och Thomas Johansson, bildandet av föreningen gjordes i samarbete med Örebro Kommun. Samma år föreningen startades var det ca 35 aktiva medlemmar den siffran har idag stigit till ungefär 450 i medlemsantal. Föreningen har tre heltidsanställda tränare som arbetar med boxningen och dess utveckling, utöver det har föreningen hjälp av flertalet ideellt arbetande personer.

Örebro Boxningsklubb har sedan starten haft sina lokaler i Markbacken centrum men temporärt bedrev föreningen verksamheten på Folkungagatan 16 då hela centrumhuset i Markbacken genomgick en omfattande ombyggnation som blev klart Januari 2013.

2001 – Bildas föreningen Örebro Boxningsklubb.
2004 – Anordnar föreningen sin första boxningsgala för amatörer. Hemmaboxaren Kaveh Kabinejad vinner galan med vinst över rankade sverigetvåan.
2004 – Fick Örebro Boxningsklubb sin första svenska mästare (Aram Barahmand) i diplomboxning.
2008 – Anordnar Örebro Boxningsklubb sin första proffssgala i boxning och MMA i Mellringehallen Örebro. Kamran Kabinejad gör comeback som proffs i Sverige.
2010 – Anordnar föreningen sin andra proffsgala i boxning och MMA
2011 – Örebro Boxningsklubb firar 10-årsjubileum. Samma år flyttar föreningen tillfälligt sin verksamhet till gamla Vasagården.
2012 – Flyttar Örebro Boxningsklubb sin verksamhet tillbaks till Markbacken i det nybyggda huset Tegelbruket.